Gå til hovedindhold

Fremtidens bæredygtige løsninger starter med HTX

27. november 2024

Når regeringens uddannelsesreform nu sætter kurs mod fremtiden med den nye EPX-gymnasialuddannelse, er det vigtigt at forstå, hvorfor HTX stadig står som en uundværlig del af det danske uddannelseslandskab.

HTX har en rig tradition for at skabe nytænkere med kompetencer, der går langt ud over teoribøgerne. Et stærkt eksempel på dette er HTX eleverne fra 2.U, der har været 3 uger i Californien for at lære af nogle af verdens førende inden for teknologiske og innovative løsninger som eksempelvis power-to-X (PtX). Alt sammen for at få erfaring og viden, som ingen lærebog alene kan give.

Virkelighedsnær læring i verdensklasse

HTX-elever har I deres tid på Mission College har ikke blot haft undervisning i kultur og biologi, men også i programmering og praktisk design. Det er en læringstilgang, hvor teori møder virkelighed – og giver mening, fordi den kan bruges aktivt og innovativt. Eleverne har fx arbejdet i Maker Spaces, og deres talent for at “tænke med hænderne” har imponeret de amerikanske underviserne, som hurtigt bemærkede, hvordan HTX-elever let håndterer nye teknologier og samarbejde.

Eleverne fra 2.U på HTX i Holstebro har tilvalgt mulighed for at deltage i dette unikke forløb, der kombinerer faglig fordybelse med internationale erfaringer. Det har de som en del af deres studieretning inden for matematik, fysik og bioteknologi, hvilket har givet dem adgang til nogle af de nyeste teknologier og metoder, der kan bidrage til at løse globale udfordringer. Forløbet inkluderer blandt andet virksomheds- og universitetsbesøg i Danmark, en tre ugers studietur til USA på andet år og en studietur til Europa på tredje år. Gennem forløbet bliver eleverne udfordret både fagligt og kulturelt, mens de styrker deres evner til at kombinere teori og praksis i virkelighedsnære innovative kontekster.

Eksponering for pionerer og erhvervsliv

Eleverne fra 2.U på HTX har været på besøg hos virksomheder som Bloom Energy, hvilket har vist eleverne, hvordan teknologiudvikling foregår, og hvordan innovation omsættes til konkrete produkter. Virksomheder som Bloom Energy arbejder med fremtidens brændselsceller, og deres projekter inden for power-to-X viser præcis, hvordan teknologisk kunnen er grundstenen i fremtidens bæredygtige løsninger. Det er en erfaring, der bekræfter den stærke sammenhæng mellem HTX’s praksisnære undervisning og de kompetencer, som det danske arbejdsmarked efterspørger.

Studieturen var virkelig inspirerende og gav os et nyt perspektiv. Vi kendte allerede til nogle af de teoretiske udfordringer, men her fik vi lov til at se dem blive udført i virkeligheden – det gør en kæmpe forskel, når teori og praksis mødes, siger Asbjørn fra 2.U.

Kulturelle oplevelser og tværfaglige indsigter

Studieturen har ikke kun givet eleverne faglig indsigt, men også givet dem en kulturel forståelse for videnskab og historie i et globalt perspektiv. Eksempelvis har de besøgt steder som Alcatraz og det ikoniske Science Museum i San Francisco, hvilket har styrket deres forståelse for teknologiens rolle i et større samfundsperspektiv. Kombinationen af det kulturelle, historiske og faglige styrker elevernes faglige horisont og giver dem indsigt i, hvordan teknologi kan bruges til at løse komplekse, virkelighedsnære problemstillinger via evnen til at tænke nyt, kreativt og skævt.

Det var fantastisk at komme ud og opleve en helt anden kultur og koble det sammen med vores studie i power-to-X. Det gav os indsigt i de teknologiske løsninger, de arbejder med i forhold til klimaet, og jeg fik særligt øjnene op for, hvor langt fremme Danmark er på det område, siger Asbjørn fra 2.U.

HTX’s styrke i en fremtid, der kræver mere end teori

HTX er en vigtig brik i at uddanne de kommende generationer til at imødekomme fremtidens udfordringer og komplekse problemstillinger, som vi ikke kan undvære:

Regeringens uddannelsesreform er vigtig, men HTX tilbyder noget ganske særligt, som ikke uden videre kan erstattes. På HTX er det ikke kun karakterer og teori, der skaber værdi – det er evnen til at udvikle, anvende og tænke teknologi som en naturlig del af verden. Eleverne lærer gennem praksisfaglighed, gruppearbejde og konkrete projekter, hvor de opbygger evner til at tænke innovativt og tværfagligt, siger direktør for UCH, Nanna Seidelin.

Derfor er HTX en uddannelse, Danmark ikke bør miste. Uddannelsen leverer unge, der er klar til at tage fat på fremtidens teknologiske og bæredygtige udfordringer – og som kan at bygge bro mellem teori og virkelighed. HTX uddanner i praksis, og det er præcis, hvad virkeligheden har brug for.