HTX er en uundværlig del af det danske uddannelseslandskab
I dag har vi, på vegne af Holstebro Kommune, ErhvervsForum Holstebro og Uddannelsescenter Holstebro, sendt et vigtigt brev til undervisningsordførerne og ministeren på Christiansborg.
I brevet fremhæver vi, hvorfor HTX er en uundværlig del af det danske uddannelseslandskab og en central aktør i at uddanne fremtidens nytænkere og problemløsere inden for STEM og den grønne omstilling.
Du kan læse brevet nedenfor:
I forbindelse med de igangværende forhandlinger om den kommende uddannelsesreform ønsker vi at dele vores synspunkter om betydningen af HTX som en central og uundværlig del af det danske uddannelseslandskab. HTX understøtter de STEM-kompetencer, som erhvervslivet i hele Danmark efterspørger, eksempelvis i forbindelse med den grønne omstilling. I Holstebro arbejder vi ambitiøst med Power-to-X, som har store og vigtige perspektiver, når det kommer til at skabe en grønnere og mere bæredygtig fremtid. Her er det særligt STEM-kompetencer, der efterspørges. Kompetencer som HTX er den største bidragsyder til.
Vi ser regeringens reformudspil som både spændende og nødvendigt, især set i lyset af behovet for mere praksisfaglighed og bedre muligheder for elever med interesse for praktiske og professionsrettede fag, der endnu ikke er klar til at træffe et uddannelsesvalg direkte efter grundskolen. Derfor ser vi også frem til den kommende EPX, som uden tvivl kan bidrage til mere motiverende praksisnær undervisning.
Vores største bekymring ift. uddannelsesreformen knytter sig dog til fremtiden for HTX. Som vi forstår det, er der tre scenarier i spil:
1: Bevaring af HTX på allerede bæredygtige udbud
2: Flytning af HTX til STX
3: Erstatning af HTX med EPX.
Vi opfordrer kraftigt til, at HTX bevares på bæredygtige udbud, da uddannelsen tilbyder noget helt unikt, der ikke kan erstattes.
HTX i Holstebro er et lysende eksempel på uddannelsens relevans. Med 272 elever fordelt på 11 klasser og en kønsfordeling på ca. 40% piger og 60% drenge, er vi en af landets største HTX-institutioner i forhold til Holstebros størrelse. Ligeledes er HTX i Holstebro et af de udbud i Danmark, som har den største andel af elever med 19% (jf. UVM’s opgørelse over andelen af HTX-elever).
HTX i Holstebros fokus på anvendt naturvidenskab og bæredygtige, innovative løsninger i tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv, placerer HTX som den vigtigste fødekilde for STEM-uddannelserne, og dermed en central aktør i den grønne omstilling. Data fra uddannelsesstatistikken viser, at 5 år efter studentereksamen er 46 % af studenterne fra HTX i gang med eller har fuldført en videregående STEM-uddannelse, til sammenligning er det kun 16 % af studenterne fra STX. Tallene illustrerer, at det derfor kan blive en udfordring at flytte HTX til STX.
Vi oplever, at HTX-eleverne er fagligt dygtige og ambitiøse, samt at det er vigtigt for dem, at alle døre er åbne efter endt studentereksamen. Så selvom praksisfagligheden på HTX minder om den, som vi gerne vi have på EPX, så er det faglige niveau et andet på HTX.
Med en EPX vil eleverne med universitetspakken skulle bruge mere end tre år på at erhverve sig de samme kompetencer.
Vores elever er glade for at gå på en uddannelse, hvor projektarbejde, praksisnær undervisning og samarbejde med erhvervslivet er i højsædet. Særligt den projektorienterede tilgang til undervisningen, som understøtter, at eleverne får de nødvendige kompetencer til at kunne kombinere teori og praksis, løse komplekse problemstillinger og skabe innovative løsninger er alt sammen færdigheder, som det danske arbejdsmarked efterspørger.
I Holstebro afholder vi hvert år et Innovationsprojekt med lokale virksomheder fra området, hvor HTX-elever arbejder problemorienteret med cases fra virksomhederne. Elever skal komme med bud på, hvordan de kan innovere løsninger, der italesætter de udfordringer virksomhederne står overfor. Et eksempel på dette er en af sidste års vindere af konkurrencen, der udviklede en løsning til AP Services, der ønskede HTX-elevernes ideer til at sikre kvaliteten af deres førstehjælpsudstyr til militæret.
Den vindende løsning, som HTX-eleverne havde udviklet, var et produkt, der sikrer, at soldater med en kollapset lunge kan blive behandlet mere effektivt ved at sikre, at lungedrænet bliver placeret korrekt hver gang – som ellers er en vanskelig manøvre.
I en tid, hvor bæredygtighed og teknologisk udvikling er i høj kurs i erhvervslivet, vil det være et stort tab at underminere HTX’s rolle. HTX er ikke blot en uddannelse – det er en investering i fremtidens løsninger og den nødvendige bro mellem teori og virkelighed.
Vi håber, at vores synspunkter vil blive taget i betragtning i de kommende forhandlinger om uddannelsesreformen, og vi stiller os naturligvis til rådighed for yderligere dialog om HTX’s fremtid.