Gå til hovedindhold

HTX modtager 800.000 kr. til grøn undervisning og bæredygtige løsninger

20. december 2024
HTX modtager 800.000 kr. til grøn undervisning og bæredygtige løsninger

HTX på UCH har netop modtaget en bevilling på 800.000 kr. fra Børne- og Undervisningsministeriets pulje til grøn efteruddannelse og undervisningsforløb i bæredygtighed. Bevillingen markerer et vigtigt skridt i retningen af at styrke elevernes og lærernes kompetencer inden for bæredygtig udvikling, samtidig med at HTX’s særlige rolle i uddannelseslandskabet understreges.

Et samarbejde, der bygger bro mellem uddannelse, innovation og virkelighed

Projektet realiseres i tæt samarbejde med Klimatorium i Lemvig, hvor samspillet mellem forskning, innovation og produktion bliver centralt. Målet er at skabe en stærk lokal forankring, hvor underviserne på HTX efteruddannes med nyeste forskning og indsigt, og hvor innovative undervisningsforløb udvikles og implementeres.

Som en del af projektet etableres et “Living Lab” på HTX, som bliver en dynamisk platform for eleverne. Her kombineres laboratoriearbejde og praksisfaglige læringsforløb med problemorienteret undervisning, der adresserer konkrete og aktuelle problemstillinger inden for klima og miljø. Resultaterne og erfaringerne deles løbende med Klimatorium og kan være med til at løfte undervisningen i bæredygtighed nationalt.

Eleverne som aktive medskabere af fremtiden

Projektets kerne er at engagere eleverne i praksisnær undervisning, hvor de udvikler kreative og innovative løsninger på komplekse klimaudfordringer. Eleverne lærer at handle ansvarligt og reflekteret i forhold til natur, miljø og samfund – kompetencer, der er afgørende i en verden, der kræver både teknisk viden og handlekraft.

“Vi ønsker at give vores elever kompetencerne til, at de kan gøre en forskel,” siger Tina Kandborg Gade, Uddannelseschef på UCH’s gymnasier.

“Gennem projektet bliver eleverne rustet til at bidrage aktivt til den grønne omstilling, hvor vi sætter fokus på både viden og handlekraft som centrale elementer. Vi vil gerne fylde eleverne med indsigt og viden, men også med håb og mod til at tage ansvar, fordi de tror på egne evner og ressourcer i forhold til at være i verden”.

Grøn omstilling som fundament for HTX’s relevans

HTX på UCH har allerede en stærk tradition for at kombinere teori og praksis, og den grønne omstilling er i høj grad en del af uddannelsens DNA. Bevillingen gør det muligt at styrke dette fokus yderligere, både gennem efteruddannelse af underviserne og udvikling af nye undervisningsforløb, der bygger på den nyeste forskning og inspirerer eleverne til at vælge uddannelser og karrierer inden for STEM og bæredygtighed.

Fremtidens uddannelse starter her

Denne bevilling understreger, hvorfor HTX spiller en unik og uundværlig rolle i det danske uddannelseslandskab. Kombinationen af praksisnær undervisning, problemorienteret læring og en stærk forankring i bæredygtige tematikker gør HTX til en central aktør i uddannelsen af den næste generation af nytænkere og problemløsere.

“Bevillingen giver os en fantastisk mulighed for at styrke vores indsats inden for bæredygtighed,” siger Tina Kandborg Gade.

“Den grønne omstilling er et område, hvor HTX har meget at tilbyde, og vi glæder os til at klæde vores elever endnu bedre på til at tage del i den grønne omstilling i et tæt samspil med Klimatorium, som er førende indenfor forskning og bæredygtige løsninger.”