Mekanikerelever x Tyskland
Seks af UCH’s hovedforløbselever på personvognsmekanikeruddannelsen har netop været på en spændende studietur til Leipzig og Berlin i Tyskland fra den 16. til 27. juni. Turen er en del af et valgfrit specialeforløb, hvor eleverne kombinerer teknisk innovation med international erfaring.
Formålet med studieturen er at give eleverne et bredere internationalt perspektiv og styrke deres innovative kompetencer i en tid med stigende krav om grøn omstilling og forståelse for forskellige produktionsprocesser på værkstederne.
Under opholdet havde eleverne undervisning i faget ”Teknisk innovation auto”, der inkluderer idégenerering, idéudvælgelse og innovation af serviceydelser.
Eleverne arbejdede også en uge på forskellige værksteder hos store tyske bilmærker, hvor de fik en unik mulighed for at fordybe sig i nye værkstedpraksisser og tekniske problemstillinger.
Martin Repisky, lærling hos AGN i Holstebro, fortæller begejstret:
”Vi fik lov til at gå mere i dybden, end vi normalt har mulighed for at gøre i den travle hverdag hjemme. Der var god tid til at lære, hvordan man diagnosticerer og adskiller specifikke dele – eksempelvis vakuumpumper – og i stedet for at skifte pumpen, så finde frem til den enkelte årsag til defekten.”
”Vi fik både fagligt og socialt udbytte og blev samtidig styrket i vores engelsk.”
”Det var dejligt at se, hvordan eleverne flyttede sig dag for dag. Den første dag ville de næsten ingenting og ikke spørge om noget på et andet sprog, og nu de hopper de bare ud i det,” fortæller Ali Mohammad Taleb, der er faglærer på mekanikeruddannelsen og deltog i turen til Leipzig.
Udover det faglige program havde eleverne tid til at udforske Leipzig og tage på udflugt til Berlin, hvor de oplevede de to byers kulturelle tilbud og historie.
Opholdet har dermed ikke kun styrket elevernes tekniske viden, men også de sociale relationer:
”Før turen kendte jeg kun én af de andre elever rigtig godt, men nu har jeg lært alle bedre at kende, og det har virkelig været fedt. Underviserne tog sig godt af os, og vi hyggede os også uden for undervisningen,” siger Martin.
Projektet er støttet af Region Midtjylland og Erasmus+, og indgår i UCH’s mål om at give eleverne stærke faglige og personlige kompetencer med internationalt udsyn.
Denne type internationalt samarbejde giver nemlig eleverne redskaber til fremtidens arbejdsmarked, hvor international forståelse og innovative evner er afgørende.



