Viden om læringsmål
På Business på UCH tilbyder vi hovedforløbet detail, hvor vi forbereder eleverne på en karriere inden for detailhandel ved at kombinere teori og praksis. Vi er en aktiv samarbejdspartner for både elever og virksomheder, og vi skaber rammerne for udvikling af kompetencer, der matcher branchens behov.
Eleverne på hovedforløbet opnår færdigheder inden for en bred vifte af områder som konceptstyring, personligt salg og butikshåndtering. De lærer at arbejde selvstændigt med alt fra varesortiment og salgsoptimering til drift, budgettering og svindkontrol – med fokus på at skabe værdi for kunderne og styrke butikkens position.
Vi tilbyder en uddannelse, der kombinerer teori og praksis, så eleverne bliver i stand til at relatere faglige metoder til konkrete arbejdsopgaver og skabe resultater i tæt samarbejde med virksomhederne.
Efter endt skoleforløb indberetter skolen til ATP, at der skal udbetales refusion til virksomheden, og virksomheden vil modtage info om udbetalingen i e-Boks.
Hvis eleven er berettiget til at modtage befordring, er det også skolen, der beregner, hvor meget der kan udbetales.
Beregningen foretages efter billigste offentlige transportmiddel. Beløbet udbetales til virksomheden, som så afregner med eleven. Eleven er berettiget til befordring, hvis den samlede længde er mere end 20 km pr. dag.
Ja. For voksenelever bliver der lavet en realkompetencevurdering inden opstart på uddannelsen. Kontakt UCH for mere information.
Grundforløb 1, 20 uger
Grundforløb 2, 20 uger
Oplæring i virksomhed.
Hovedforløb 1,
Oplæring i virksomhed,
Hovedforløb 2,
Oplæring i virksomhed,
Hovedforløb 3,
Oplæring i virksomhed,
Grundforløb 1 og 2
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb
Grundforløb 1
Grundforløb 2
EUX Studieåret
Hovedforløb 1
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 2
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 3
Oplæring i virksomhed
Grundforløb
EUX Studieåret
I virksomheden
Skoleophold
Grundforløb 1
Grundforløb 1 er for elever, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse. På grundforløbet introduceres eleverne til alle uddannelser, som ligger inden for Business.
Det kan enten være detail, handel og kontor. Specialet i digital handel kan tages på både detail og handel. Grunforløb 1 et delt op mellem EUD og EUX.
Grundforløb 2
Grundforløb 2 er for elever, der har valgt uddannelsesretning. Har man en læreplads, er det muligt at starte direkte på grundforløb 2, ligesom det er her man starter, hvis det er mere end 2 år siden, man afsluttede grundskolen.
Hovedforløb
For at starte på hovedforløbet, er der krav om et bestået grundforløb 2 indenfor gastronomi, eller at man har en mesterlæreraftale.
På hovedforløbet foregår oplæringen primært i virksomheden. Praktikken varer om udgangspunkt 2 år. I de 2 år er der 6 ugers skoleophold + 1 uge til den afsluttende fagprøve.
For hvert skoleophold arbejdes der med opfyldelse af forskellige faglige mål angivet af Industriens uddannelse.
I løbet af praktikperioderne forventes det, at eleverne arbejder med emner i henhold til lærepladserklæringen.
I hovedforløbet skal eleven gennemgå en række læringsaktiviteter og opgaver, der dækker følgende områder:
- Teori og praksis: Eleven skal kunne relatere udvalgte teorier til planlægning, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra oplæringen.
- Konceptstyring: Eleven skal lære at løse butikkens opgaver i forbindelse med koncept og konceptstyring.
- Personligt salg: Eleven skal kunne gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt. Dette inkluderer at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.
- Butik og produkt: Eleven skal kunne løse butikkens opgaver i forbindelse med butik og produkt selvstændigt ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen på baggrund af varekundskab samt styre håndtering af varer fra producent og leverandør.
- Varesortiment: Eleven skal medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.
- Intern kommunikation: Eleven skal rutineret kunne deltage i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.
- Salgsstatistikker og nøgletal: Eleven skal kunne anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.
- Butikkens drift: Eleven skal selvstændigt kunne løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.
- Markedsføring: Eleven vil få viden inden for aktivitetsplanlægning, reklamer, reklamebudget, event og AI.
Disse områder udgør tilsammen en omfattende uddannelse, der forbereder eleven på at håndtere en bred vifte af opgaver i en butik. Det er vigtigt, at eleven opnår kompetencer inden for både teoretisk viden og praktiske færdigheder for at kunne agere selvstændigt og effektivt i en detailhandelsmiljø
Hovedforløb 1 er tilrettelagt med 6 dage på skolen og 4 dage i virksomheden, hvor der arbejdes online med opgaver fra skolen.
Dagene fordeler sig således:
Mandag, tirsdag og onsdag på skolen – torsdag og fredag i virksomheden.
De emner, der gennemgås på hovedforløb 1, er:
Kapitel 1 – Detailhandelsstruktur
Her vil vi arbejde med kædetyper, bæredygtige koncepter, tendenser i detailhandlen, butikkens udvikling herunder SWOT-analyse, idé, mål og styringsniveauer
Kapitel 2 – Forbrugerforhold
Her vil vi arbejde med blandt andet kundernes forbrugsmønstre, målgrupper, nye forbrugertyper og butiksprofil
Kapitel 3 – Butikkens handlingsparametre
Her vil vi arbejde med konceptopbygning i butik og online, butiksindretning og kundebetjening i butik og online. Desuden laver vi en DISC profil på dig
For at eleven er klædt godt på til Modul 1, vil det være godt at få drøftet følgende emner inden:
Jeres organisations opbygning og kædeforhold, butikkens vision og mission, jeres typiske kundetyper. Desuden skal du læse kapitel 1 i grundbogen inden mandag.
Hovedforløb 2 er tilrettelagt med 6 dage på skolen og 4 dage i virksomheden, hvor der arbejdes online med opgaver fra skolen.
Dagene fordeler sig således:
Mandag, tirsdag og onsdag på skolen
Torsdag og fredag hjemme i virksomheden
De emner der gennemgås i modul 2 er:
Analyse af omverden
Her vil vi arbejde med konkurrentanalyse, markedsanalyse og imageanalyse
Markedsføring
Her vil vi arbejde med blandt andet aktivitetsplan, reklamer, reklamebudget, event og AI
Lagerstyring og genbestilling
Her vil vi arbejde med varelagerets omsætningshastighed og genbestilling
Salgspladsstyring
Her vil vi arbejde med blandt andet Store management, Category management, Space management, vurdering af sortimentet og salgsindeks
Følgende punkter fra bekendtgørelsen om detailhandelsuddannelsen har lærepladsen ansvar for at lære eleven (punkt 28: Teori gennemgås på skolen):
23: Eleven behersker varedeklarationer, mærkningsordninger og tilhørende lovgivning inden for udvalgte vareområder,
24: Eleven behersker korrekt varebehandling og har kendskab til metoder til forbedret affaldssortering, genbrug og minimering
af ressourcespild,
27: Eleven behersker ergonomi og forebyggelse af arbejdsskader,
28: Eleven kan anvende forskellige samarbejdsformer i butikken herunder især teamsamarbejde
31: Eleven kan anvende metoder til kontrol ved varemodtagelse og behandling af produkter og emballage
Hovedforløb 3 er tilrettelagt med 6 dage på skolen og 4 dage i virksomheden, hvor der arbejdes online med opgaver fra skolen.
Dagene fordeler sig således:
Mandag, tirsdag og onsdag på skolen
Torsdag og fredag hjemme i virksomheden
De emner der gennemgås i modul 3 er:
Digital handel
Her vil vi arbejde med online strategier, omnichannel, typer af webshops, samt online markedsføring.
Indkøb
Her vil vi arbejde med varestrømme, butikkens indkøb, indkøbsbudget samt lovgivning.
Butikkens regnskab
Her vil vi kigge på forskellige regnskaber, budgetter og nøgletal
Butikkens udviklingsmodeller
Her vil vi arbejde med forskellige udviklingsmodeller med henblik på udvikling af butikkens koncept.
For at eleven er klædt godt på til Modul 3, vil det være godt at få drøftet følgende emner inden:
Hvordan I køber ind til butikken? Hvem står for det? Jeres relation til jeres leverandører. Desuden skal du læse kap. 8 i Grundbogen inden mandag.