Viden om læringsmål
Kontoruddannelsen i Offentlig Administration består af en praktikdel og en skoledel. Skoledelen består af tre obligatoriske skoleperioder af henholdsvis 4, 4 og 5 ugers varighed. Eleven og virksomheden skal derudover vælge en række valgfag. Antallet afgøres af elevens alder og forudsætninger. Valgfagene kan være indenfor HR, kommunikation etc. De tre obligatoriske skoleperioder indeholder elementer fra de fire grundfag:
- Kommunikation og formidling
- Lovgivning og myndighedsudøvelse
- Politisk styring og økonomi
- Innovation, kvalitet og samarbejde
Skoleperioderne byder også på følgende fag:
- Udvidet skriftlig kommunikation
- EU og internationalisering (Studietur til Bruxelles)
- Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering
- Projektkoordination
Målet med undervisningen er at præsentere eleverne for en række metoder og teorier, som kan styrke elevens udførsel af konkrete arbejdsopgaver på arbejdspladsen og de skal klæde eleverne på til fremtidens offentlige arbejdsmarked. Eleven afslutter uddannelsen med en fagprøve.
Grundforløb 1
Grundforløb 1 er for elever, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse. På grundforløbet introduceres eleverne til alle uddannelserne, som ligger inden for EUX business-området.
Foruden kontor, er det detail og handel.
Derudover modtager eleverne undervisning i både dansk, engelsk og samfundsfag.
Grundforløb 2
Grundforløb 2 er for elever, der har valgt uddannelsesretning. Det er her man starter, hvis det er mere end 2 år siden, man afsluttede grundskolen.
På grundforløb 2 fylder de faglige kompetencer mere i undervisningen.
Inden man afslutter grundforløb 2, skal man også have gennemført Dansk C, Engelsk C samt Samfundsfag C. Vi anbefaler, at gennemføre det inden uddannelsesstart på grundforløb 2 – læs mere om dine muligheder.
EUX studieåret kommer direkte efter, at eleven har afsluttet grundforløb 2 eller som er over 25 år og har fået lavet en realkompetencevurdering.
Forløbet tager 40 uger (1 år), hvorefter eleven har mulighed for at søge læreplads inden for branchen.
Når man går på kontoruddannelsen er EUX Studieåret obligatorisk. Når eleven har afsluttet EUX Studieåret modtager eleven sin studenterhue og studentereksamen.
Hovedforløb
For at starte på hovedforløbet, er der krav om et bestået grundforløb og EUX studieår.
På hovedforløbet kan eleven vælge en række valgfag og grundlag, som du herunder kan få et overblik over.
I de perioder hvor eleven er hos virksomheden, anbefales det, at man laver opgaver, der peger frem mod næste hovedforløb.
Kontoruddannelsen i Offentlig Administration består af en praktikdel og en skoledel. Skoledelen består af tre obligatoriske skoleperioder af henholdsvis 4, 5 og 4 ugers varighed. Eleven og virksomheden skal derudover vælge en række valgfag. Antallet afgøres af elevens alder og forudsætninger. Valgfagene kan være indenfor HR, kommunikation etc. De tre obligatoriske skoleperioder indeholder elementer fra de fire grundfag:
På dette skoleforløb tager undervisningen udgangspunkt i teori om:
- Kommunikation og formidling
- Analyse af målgrupper
- Kommunikation i det offentlige
- Medier og digital kommunikation
- Dataindsamling og –behandling
Vi lægger vægt på, at undervisningen er så praksisnær som mulig. Derfor vil en del af undervisningen bestå i at omsætte teorierne til praksis med eksempler fra din arbejdsplads, så du får en aktiv rolle i undervisningen.
Undervisningsmetoderne veksler mellem lærer- og elevoplæg og case-arbejde.
På dette skoleforløb er der fokus på lovgivning og myndighedsudøvelse. Eleven vil bl.a. få:
- En introduktion til mange af de love, som regulerer forholdet mellem det offentlige og borgeren, bl.a. forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondataloven.
- Indsigt i, hvordan konkret sagsbehandling foregår og hvilke kontrolinstanser, der kontrollerer den offentlige forvaltning.
Dette skoleforløb handler om politisk styring og økonomi. I løbet af modulet får eleven:
- Indsigt i opbygningen af forskellige dele af den offentlige forvaltning og EU. Hvilke forhold påvirker de politiske beslutninger og prioriteringer?
- Viden om forskellige muligheder for samarbejde mellem offentlige og private virksomheder.
I modulet, innovation, kvalitet og samarbejde, ser vi på arbejdsmarkedsforhold, muligheder for kompetenceudvikling og virksomhedskultur. Eleven lærer bl.a. om:
- forskellige planlægningsmodeller til brug for både dig selv og din elevplads
- hvordan borgerne får den bedst mulige kvalitet og service
- hvordan du kan bruge de nyeste digitale metoder, innovationsprocesser, design thinking mv.
Skoleperioderne byder også på følgende fag:
I dette valgfag bliver eleven god til skriftlig kommunikation. Eleven vil bl.a. lære:
- hvilke regler, der gælder for intern kommunikation
- hvordan man skriver gode e-mails
- hvordan forvaltningerne arbejder strategisk med kommunikation
- hvordan man justerer og vurderer dine tekster ift. forvaltningens sprogpolitik, herunder kriterier for god skriftlig kommunikation
- hvordan man formulerer dig korrekt og flydende, når du udformer tekster i forskellige medier
- en kort opfriskning af tegnsætning og lidt hard core grammatik
- hvordan man skriver et referat
I undervisningen tager vi så vidt muligt udgangspunkt i din daglige arbejdsdag, og derfor anvender vi også tekster fra elevens arbejdsplads.
På kurset skal eleven arbejde med en case, hvor eleven får chancen for at formulere egne tekster helt fra bunden og afprøve det, eleven har lært om skriftlig kommunikation.
Dette valgfag består af en spændende studietur til Bruxelles, hvor vi besøger forskellige EU-institutioner.
Eksempel på program:
- Besøg i Regionsudvalget
- Besøg i EU-parlamentet
- Besøg i Dansk Industri
- Besøg i Region Midt
- Sightseeing med indlagt quiz
- Kommissionens rolle og funktion i EU
- Spadseretur i EU-kvarteret
- Kulturelle indslag
Igennem besøg, oplæg og samtaler med relevante personer får eleven en forståelse af EU, og hvilken rolle EU har ift. de danske myndigheder.
Formålet med dette valgfag er at styrke elevens bevidsthed om egen adfærd, så eleven efterfølgende har nemmere ved at “læse andre” og tilpasse kommunikationen derefter.
I modulet får eleven lavet en Garuda-personprofil, der er et kommunikations- og dialogværktøj, som skaber bevidsthed om de ting, man gør i hverdagen, og medvirker til refleksion omkring egen personlige udvikling. Det handler ikke om at ensrette adfærd men derimod om at sætte fokus på, hvor man med fordel kan udvikle sig.
Undervisningen bygger på høj aktiv deltagelse fra alle elever.
Her får eleven kendskab til arbejdsprocesserne fra projektidé til afsluttet mål. Eleven får indsigt i, hvordan roller, ansvar og arbejdsopgaver fordeles i et projekt, og hvilke udfordringer man kan løbe ind i.
I undervisningen bliver eleven en del af et lille projekt, som giver indsigt i de forskellige faser i projektarbejdet.
Målet med undervisningen er at præsentere eleverne for en række metoder og teorier, som kan styrke elevens udførsel af konkrete arbejdsopgaver på arbejdspladsen og de skal klæde eleverne på til fremtidens offentlige arbejdsmarked. Eleven afslutter uddannelsen med en fagprøve.
Eleverne skal have opfyldt målene fra oplæringsplanen inden de kan indstilles til fagprøveeksamen.