Viden om læringsmål

Denne side indeholder læringsmål for elever på tømreruddannelsen. Både hvad eleverne lærer på skoleophold, men også hvad vi forventer, at de lærer på de enkelte perioder i virksomheden.
På UCH er uddannelsesforløbet på tømreruddannelsen struktureret på følgende måde:
Grundforløb 1, 20 uger
Grundforløb 2, 20 uger
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 1,
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 2,
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 3, 6 uger
Oplæring i virksomhed
Hoveforløb 4
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb 5
Grundforløb 1 og 2
Oplæring i virksomhed
Hovedforløb

Grundforløb 1
Grundforløb 1 er for elever, der kommer direkte fra 9. eller 10. klasse. På grundforløbet introduceres eleverne til alle uddannelserne, som ligger inden for byggeri: tømrer og bygningsmaler.

Grundforløb 2
Grundforløb 2 er for elever, der har valgt uddannelsesretning. Har man en læreplads, er det muligt at starte direkte på grundforløb 2, ligesom det er her man starter, hvis det er mere end 2 år siden, man afsluttede grundskolen.
På grundforløb 2 fylder de faglige kompetencer mere i undervisningen.
På skolen modtager eleverne undervisning i:
- Opbygning af lette ydervægge
- Opskæring af tømmer
- Tegningslære i AutoCAD
- Anvendelse og udvælgelse af søm, skruer og beslag
- Anvendelse og udvælgelse af pladematerialer
- Nivellering herunder koteopmåling
- Arbejdsplanlægning (opmåling og tidsplan)
- Bygningsfysik (varme, fugt, brand)
- Arbejdsmiljø
- Introduktion til tagkonstruktion (spær)
- Anvendelse og udvælgelse af træsorter
- Konstruktiv træbeskyttelse.

Hovedforløb
For at starte på hovedforløbet, er der krav om et bestået grundforløb, eller at man har en mesterlæreraftale.
Er lærlingen over 25 år, bliver der tilrettelagt en individuel uddannelsesplan og hermed også et skræddersyet skoleforløb, hvor lærlingen ikke deltager i alle fag.
Hovedforløbet består af i alt 5 skoleophold.
I de mellemliggende perioder, hvor eleven er hos virksomheden, anbefales det, at man laver opgaver, der peger frem mod næste hovedforløb.
- Deltagelse i byggepladsindretning (logistik, affald, m.m.)
- Arbejde med U-værdi og lambda-værdi.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Ydervægsopbygning med beklædning, isolering, dampspærre, vindspærre
og isætning af vinduer. - Arbejde med gratkonstruktioner.
- Tagarbejde mod fokus på valmopbygning, undertag, vindplader, tagfod m.m.
- Fokus på genanvendelse, livscyklus for materialer.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Byggepladsindretning/affaldshåndtering.
- Byggeri og energiforståelse.
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i grater og valmopbygning (tagfod, underbeklædning m.m.)
- Ydervægskonstruktion (vindspærre, afstandslister, bærelægter, lodret/vandretbeklædning, udvendige afslutninger ved dør/vindue, dampspærre m.m.).
- Bæredygtigt byggeri – cirkulær økonomi.
- Kvalitetssikring
- Kendskab til arbejdsmiljøregler på byggepladsen.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Ydervægsopbygning med beklædning, isolering, dampspærre, vindspærre
og isætning af vinduer. - Arbejde med kelkonstruktioner.
- Tagarbejde med fokus på skotrendeopbygning, vindplader, tagfod, lægter m.m.
- Problemstillinger i hverdagen til teknologi forløb.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Byggeri og energiforståelse.
- Byggeri og samfund.
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Teknologi
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i keler og skotrendeopbygning. (ventilation, forankring/afstivning, vindplade, skotrende, tagfod, klemlister, lægter m.m.).
- Ydervægskonstruktion (montering af vindue, dampspærreløsninger, installationslag, indvendig beklædning m.m.)
- Kvalitetssikring
- Arbejde med U-værdi og lambda-værdi.
- Drøftelse af virksomhedstype.
- Undertagsopbygning, lægtning, ventilation af tagkonstruktion samt
kvistopbygning med tagvindue. - Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
- Arbejde med sikkerhed på byggepladsen
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Byggeri og energiforståelse.
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Teknologi med Eksamen.
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i plankekeler og kvistopbygning. (ventilation, forankring/afstivning, vindplade, skotrende, løfteplade, klemlister, lægter m.m.)
- Ydervægskonstruktion (mindste isoleringskrav i kviste, redningsåbninger, u-værdi/lambda værdi m.m.)
- Kvalitetssikring
- Introduktion til byggelovgivning.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Opbygning af vådrumsgulv, trægulv på strøer.
- Opbygning af vådrumsvægge.
- Opbygning af bjælkelag og udveksling for trappe samt lyd- og brandkrav.
- Opmåling og montering af trappe.
- Arbejde med kel og grat konstruktioner.
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
- Arbejde med sikkerhed på byggepladsen
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Gulvkonstruktion/trægulve (flydende gulve, strøgulve, vådrumsopbygning på træbjælkelag m.m.)
- Vådrumsopbygning (vådzoner, fugtigzoner, regler for opbygning af vådrum m.m.)
- Skillevægge i vådrum (træskellet, stålskellet)
- Etageadskillelse (brand, lyd, bæreevne, udveksling m.m.)
- Opbygning af skalk (skalk, ventileret tagfod m.m.)
- Trappearbejde (måltagning, opsnøring og udførelse af trapper)
- Bæredygtighed (spild, materialevalg, affaldshåndtering m.m.)
- Kvalitetssikring
- Selvstændig planlægning af projekter og tegningsforståelse
- Tømreropgaver med ansvar for materialebestilling
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Konstruktionstegning/CAD-tegning
- Praktisk opgave (repetition af konstruktioner og knudepunkter fra tidligere hovedforløb)
- Praktisk prøve/svendeprøve.
- Deltagelse i byggepladsindretning (logistik, affald, m.m.)
- Arbejde med U-værdi og lambda-værdi.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Ydervægsopbygning med beklædning, isolering, dampspærre, vindspærre
og isætning af vinduer. - Arbejde med gratkonstruktioner.
- Tagarbejde mod fokus på valmopbygning, undertag, vindplader, tagfod m.m.
- Fokus på genanvendelse, livscyklus for materialer.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Byggepladsindretning/affaldshåndtering.
- Bæredygtige byggeteknikker og byggeprocesser.
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i grater og valmopbygning (tagfod, underbeklædning m.m.)
- Ydervægskonstruktion (vindspærre, afstandslister, bærelægter, lodret/vandretbeklædning, udvendige afslutninger ved dør/vindue, dampspærre m.m.).
- Bæredygtigt byggeri – cirkulær økonomi.
- Kvalitetssikring
- Kendskab til arbejdsmiljøregler på byggepladsen.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Ydervægsopbygning med beklædning, isolering, dampspærre, vindspærre
og isætning af vinduer. - Arbejde med kelkonstruktioner.
- Tagarbejde med fokus på skotrendeopbygning, vindplader, tagfod, lægter m.m.
- Problemstillinger i hverdagen til teknologi forløb.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse.
- Bæredygtige byggeteknikker og byggeprocesser.
- Byggeri og bæredygtigt samfund.
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i keler og skotrendeopbygning. (ventilation, forankring/afstivning, vindplade, skotrende, tagfod, klemlister, lægter m.m.).
- Ydervægskonstruktion (montering af vindue, dampspærreløsninger, installationslag, indvendig beklædning m.m.)
- Kvalitetssikring
- Arbejde med U-værdi og lambda-værdi.
- Drøftelse af virksomhedstype.
- Undertagsopbygning, lægtning, ventilation af tagkonstruktion samt
kvistopbygning med tagvindue. - Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
- Arbejde med sikkerhed på byggepladsen
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Teknologi, bæredygtighed og energiforståelse.
- Bæredygtige byggeteknikker og byggeprocesser
- Byggeri og arbejdsmiljø.
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Tagarbejde – med omdrejningspunkt i plankekeler og kvistopbygning. (ventilation, forankring/afstivning, vindplade, skotrende, løfteplade, klemlister, lægter m.m.)
- Ydervægskonstruktion (mindste isoleringskrav i kviste, redningsåbninger, u-værdi/lambda værdi m.m.)
- Kvalitetssikring.
- Introduktion til byggelovgivning.
- Læsning og forståelse af arbejdstegninger.
- Opbygning af vådrumsgulv, trægulv på strøer.
- Opbygning af vådrumsvægge.
- Opbygning af bjælkelag og udveksling for trappe samt lyd- og brandkrav.
- Opmåling og montering af trappe.
- Arbejde med kel og grat konstruktioner.
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
- Arbejde med sikkerhed på byggepladsen
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Konstruktionstegning/CAD-tegning/3D-modellering.
- Gulvkonstruktion/trægulve (flydende gulve, strøgulve, vådrumsopbygning på træbjælkelag m.m.)
- Vådrumsopbygning (vådzoner, fugtigzoner, regler for opbygning af vådrum m.m.)
- Skillevægge i vådrum (træskellet, stålskellet)
- Etageadskillelse (brand, lyd, bæreevne, udveksling m.m.)
- Opbygning af skalk (skalk, ventileret tagfod m.m.)
- Trappearbejde (måltagning, opsnøring og udførelse af trapper)
- Bæredygtighed (spild, materialevalg, affaldshåndtering m.m.)
- Kvalitetssikring
- Selvstændig planlægning af projekter og tegningsforståelse
- Tømreropgaver med ansvar for materialebestilling
- Kvalitetssikring af egne opgaver.
I skoleperioden bliver eleven undervist i følgende:
- Konstruktionstegning/CAD-tegning
- Praktisk opgave (repetition af konstruktioner og knudepunkter fra tidligere hovedforløb)
- Praktisk prøve/svendeprøve.