
Step10-fag
Vælger du at gå på STEP10 tilbyder vi en række valgfag, hvor vi har noget til enhver smag! Onsdage i ugerne 35-37, 43-45 og 1-3 er der STEP10-fag på skemaet. I løbet af skoleåret kan du nå at prøve 3 forskellige STEP10-fag.
3 hurtige om faget
- Kan du løse en stillet opgave i samarbejde med klassekammerater og en lokal virksomhed/institution?
I samarbejde med en lokal skole/børnehave skal vi udvikle fremtidens aktivitetshus. Opgaven stilles af institutionen. - Kan du bruge hænderne – og arbejde med træ og maling?
Vi skal stifte bekendtskab med tømrer- og malerfagets materialer og værktøjer når vi udvikler og bygger fremtidens aktivitetshus. - Kan du designe og udvikle produkter til de næste generationer?
Sammen med en lokal skole eller daginstitution skal vi udvikle et aktivitetshus som kan udfordrer børnenes motorik og leg.
Samarbejde med virksomheder
Nr. Boulevardskolen og Børnehaven Ellehøj
Mål med faget:
- at eleverne stifter bekendtskab med håndsværkfaget
- at eleverne på begynderniveau får forståelse for byggeprocessor og de hyppigste forekommende byggematerialer
- at eleverne udfordres på deres kreativitet og innovation
3 hurtige om faget
- bæredygtighed
- fremtidens teknologier
- fremtidens mekaniker
Mål med faget:
- Hvad laver morgensdagens mekaniker og hvordan ser fremtidens biler ud. Hvad er forskellen ved EUX?
3 hurtige om faget
I Mediefag, Billedkunst, Design og arkitektur bliver dit blik på verden nuanceret, ligesom dine kreative evner bliver udfoldet i mødet med visuelle medier og fænomener.
Hogym Creative giver dig sanselige oplevelser og fornemmelse af procesorienteret undervisning.
- Hvordan kan jeg være innovativ i Design og arkitektur
- Kreativitet i billedkunst
- Forstå seriers opbygning i mediefag
Mål med faget:
- at få kendskab til vekselvirkning mellem Teori, Analyse og Praksis (TAP)
- at eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel karakter
- at kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
3 hurtige om faget
- Kender du din blodtype?
- Bliver du smittet?
- Har du set dit DNA?
Ved du godt, at det var danskeren Wilhelm Johannsen, der i 1909 definerede ordet ”gen”? Ved du, at inden man fandt ud af, at hjertet pumpede blod rundt, troede man, at sjælen boede i hjertet? Ved du, at bjørnedyr kan overleve at blive frosset ned? Vi vil i dette valgfag kigge på nogle af de største opdagelser indenfor biologien. Vi vil lave mange forsøg, som viser dagens tema. Vi vil de tre gange arbejde med:
Opdagelsen af blodkredsløbet
Opdagelsen af, at hjertet banker blod rundt i hele organismen (i 1628). Indtil da, troede man, at sjælen sad i hjertet. Vi vil i disse timer arbejde med:
- Hvad er blodkredsløbet, hvordan virker det
- Dissekere et dyr og dets hjerte
- Blodtyper, hvad er det. Vi analyserer, hvilken blodtype du har
- Hjertespil ”the blodtyping game”
Mikrobiologi
Opdagelsen af, at mikroorganismer spiller en stor rolle i forhold til eksempelvis sygdom, økologi og fødevareproduktion (ca. 1600-1900). Vi vil i timerne arbejde med:
- Se bakterier i mikroskop
- Se de bakterier der er på din mobil
- Smitte forsøg. Bliver du smittet i forsøget?
- Vi finder bjørnedyr
- Gode bakterier. Vi skal lave boller.
DNA
Historien (1953). Hvad er et gen, hvor forskellige er vi. Vi vil i timerne arbejde med:
- Har du nogen sinde set dit eget DNA?
- Kan du rulle tungen? Vi vil lave forsøg, der viser hvor ens eller forskellige vi er
- Kan du opklare, hvilken mand der er far til barnet?
- Afslutning og opsamling
Mål med faget:
- at give et indblik i spændende opdagelser inden for Biologi og Bioteknologi og hvordan det påvirker os.
3 hurtige om faget
- Hvordan tænker en designer?
- Hvordan finder man ud af, hvad der er brug for at designe?
- Hvordan kommer man frem til den bedste ide?
Drømmer du om at designe og udvikle de produkter, der står på hylderne i Power, Elgiganten eller IKEA? Elsker du nye og smarte designs, som aldrig er set før?
At få en ny ide er et håndværk, du kan lære.
Når du har alle ideerne, så skal de sorteres, fordi du skal skabe den smarte løsning. Det vil gøre dig i stand til at designe lækre produkter.
Du får formgivning, design-forsøg, 3D print og prototyper i hænderne. Det, du tænker, det kan du printe i 3D og få en helt klar fornemmelse af, om dit design holder.
Underviseren står klar til at få dig med på dette spændende valgfag.
Mål med faget:
- at du står med et produkt, der er nytænkt af dig selv og med forbedret design og funktionalitet, som du kan bruge hjemme hos dig selv.
3 hurtige om faget
- lav en hjemmeside med E-shop
- skriv tekster og vælg billleder, der fanger målgruppen
- markedsfør E-shoppen
Mål med faget:
- du opnår kendskab til, hvordan du starter en E-shop
- du kommer til at lære om:
- valg af målgruppe
- valg af produkter
- hensigtsmæssig kommunikation til målgruppen
- billedanalyse
- storytelling
- appelformer
- analyse af konkurrenter
- SEO (søgemaskineoptimering)
- markedsføring
3 hurtige om faget
- Kan du lide at arbejde kreativt?
- Du stifter bekendtskab med grafisk design til kommunikation
- Brug Fotografering og Photoshop
Du vil stifte bekendtskab med grafisk design, hvor du lærer at kommunikere visuelt.
Du vil bl.a. komme til at arbejde med fotografering og efterfølgende billedredigering i Photoshop eller Photopea.
Ligeledes vil der være fokus på sammensætningen af billeder og tekst til et samlet grafisk design i forskellige medier.
Mål med faget:
- du vil blive introduceret til digital design og kommunikation, og får et godt indblik i de kreative processer, som man arbejder med på et teknisk gymnasium
3 hurtige til faget
- Hvordan man får en god idé og gør en god idé til en forretning
- Hvordan man opstiller et budget
- Hvordan man præsenterer idéen for andre
Mål med faget:
- at lave en fremragende pitch – forløbet afsluttes som løvens hule, hvor du skal præsentere din forretningsidé for dommere.
3 hurtige om faget
- Kender du interaktionsdesign?
- Vil du lave dit eget Computerspil?
- Hvordan bliver det sjovt?
Du vil stifte bekendtskab med forskellige former for interaktionsdesign som foruden skærm, mus og tastatur også omfatter ’touch control’, bevægelsesstyring (sensorer), stemmestyring samt virtual og augmented reality.
Igennem en brugercentreret designproces og brug af ’game mechanics’ skal du selv prøve at udvikle og teste et spil, som skal være både sjovt og udfordrende.
Til sidst vil vi udvikle materialer til kommunikation og markedsføring af løsningen.
Der vil være fokus på digital design, men det er ikke nogen forudsætning, at du har forudgående kendskab til it eller programmering. Andre materialer kan evt. også sættes i spil.
Mål med faget:
- få kendskab til metoder til at udvikle spændende spil og arbejde med interaktionsdesign
3 hurtige til faget
- mekanik
- el i biler
- hvad laver en mekaniker?
Mål med faget:
- hvad laver en personvognsmekaniker og hvorfor er uddannelsen så god
3 hurtige om faget
- Vi skal undersøge mange forskellige investeringsmuligheder: Aktier, obligationer, kryptovaluta, guld, biler, vin mm.
- Der vil i hele forløbet være mest fokus på aktier, hvor vi skal have styr på en del begreber indenfor aktieinvestering og have styr på, hvordan man investerer sikkert i aktier.
- Vi skal også undersøge, hvordan man skaffer penge til at finansiere drømmehuset, drømmebilen eller drømmeferien.
Mål med faget:
- At opnå forståelse for, hvad aktier og aktiemarkedet er og opnå kendskab til mange af de alternative investeringsmuligheder, der findes samt kendskab til den risiko, der er ved forskellige investeringer.
3 hurtige om faget
Du kommer på en sproglig rejse rundt i Tyskland, Frankrig og Spanien.
- Der arbejdes med de tre landes sprog i hele forløbet
- Du bliver klogere på hvad man kan med sprog generelt
- Du bliver klogere på, hvordan vi leger og lærer med sprog på gymnasiet
Mål med faget:
- at kunne udtrykke sig med de mest almindelige ord og vendinger på spansk, tysk og fransk. At blive klog på sprogenes kultur og levevis.
3 hurtige om faget
- Master Chef – Cook a long Fremstil en ret med fart og tempo. Kokken viser elever teknikker og eleverne gentager teknikken – man efterligner chefkokken. Der vil blive kåret en ”dagens masterchef”
- Den store bagedyst – lav din egen lagkage. Bag egne bunde, lav lækker frugtkompot, egen fromage. Og kreativ marcipan pynt. Dagens flotteste kage vinder mesterbager forklædet
- Min egen grillpølse – med bål og brand og røg i grillen, lærer du at fremstille og krydder din egne pølse. Dagen afsluttes med grillning af dine egne pølser. Der laves en afstemning af dagens bedste og mest velsmagende pølse.
Samarbejde med en virksomhed
- Du vil møde en ung lærling fra den pågældende uddannelse der vil fortælle dig om dagligdagen som lærling. De fortæller lidt om de mange forskellige typer af opgaver de har, hvor meget man får i løn
- Introducere dig til nogle faglige teknikker og metoder der giver dig et kæmpe forspring næste gang du skal lave en scoremiddag
Mål med faget:
- at give en begyndende indsigt i teknikker og metoder til fremstilling af god mad
- at introducere dig til de mange forskellige fagligheder der findes i fødevareuddannelserne
3 hurtige til faget
I faget vil du lære følgende:
- Hvad er branding? Hvorfor er det vigtigt at have et godt og klart budskab i sin markedsføring?
- Hvilke behøv og købemotiver har vi, når vi køber fastfood og andet?
- Hvad gør McDonalds bedre end andre til markedsføring – hvis de da er bedre?
Evt. samarbejde med virksomheder/virksomhedsbesøg
Undervejs i valgfaget får vi måske besøg af en HHX-elev, der fortæller om sit arbejde på McDonalds eller en af byens andre fastfood-restauranter
Mål med faget:
- Du skal blive bevidst om, hvorfor vi handler som vi gør. Hvorfor vælger i McDonalds frem for mors mad?
3 hurtige omfaget
- Forstå mulighederne med 3D print & CNC-maskiner
- Lær at lave en sandform til metalstøbning af produkt
- Besøg hos en moderne støberivirksomhed
Samarbejde med en virksomhed
- Vi besøger en moderne støberivirksomhed
Mål med faget:
- Du lærer at betjente en 3D printer og selvfølgelig får printet din egen plast model og hvis der er tid tænder vi en CNC-maskine. Du prøver at lave en sandform, som skal bruges til at støbe en metalgenstand efter eget ønske.
3 hurtige om faget
- I skal være kreative og opfinde et nyt produkt
- I skal designe logo og emballage for jeres nye produkt
- I skal lave reklamer og udstille jeres produkt på en massestand
I grupper skal I opstarte en virksomhed, som skal opfinde en ny variant indenfor: Chips, slik, chokoladebar eller sodavand. Den kreative proces går med, at I skal give jeres produkt et navn, designe et logo og lave emballage. Til sidst skal produktet markedsføres, og I skal lave reklamer til ophæng, til sociale medier, og I skal lave en reklamevideo.
Til sidst slutter vi af med at lave messestande, hvor I udstiller jeres produkt, og der kåres en vinder for bedste, flotteste og mest kreative produkt.
Samarbejde med en virksomhed
Vi skal på en inspirationstur i en dagligvarebutik
Mål med faget:
- at du bliver introduceret til emner du vil møde på Business
- at du lærer nye begreber indenfor salg og handel
- at du kan arbejde og tænke kreativt
- at kunne samarbejde om et projekt
- at du lærer at lave den rigtige markedsføring til de rigtige kunder
3 hurtige om faget
- Hvilke geometriske former bruger du i din hverdag?
- Hvordan bygger du selv en kegle?
- Find ud af, hvor afhængige du er af former
Du omgiver dig med former hver eneste dag. Din smartphone har en form, dine airpods pro har en form, din drikkedunk har en form. Vil du selv kunne jonglere med former og lege med geometriske figurer, så kom med på holdet. Her bygger vi kegler, keglestubbe og vi arbejder med nogle fantastiske metoder og online programmer, der kan hjælpe os med at beregne alle de kurver og buer, vi finder i geometriske former. Du er aktiv under hele forløbet og får selv lov til at forme dine geometriske figurer.
Timerne er praktiske, hvor du sammen med holdet vælger former og materialer, som du bygger geometriske figurer af.
Mål med faget:
- Målet er, at du finder ud af, hvor spændende det er at arbejde med geometriske former. På dem måde bliver du bedre til at løse problemer, der involverer former.
3 hurtige om faget
Bliv klog på vores sanser
Vi bruger vores sanser hele tiden. Vi vil med de naturvidenskabelig fag biologi, fysik og naturgeografi bl.a. undersøge følgende:
- Hvordan fungerer et øje?
- Kan man snyde smagssansen?
- Hvorfor føles det koldere, når det blæser?
- Find ud af, om du er en supersmager
- Hvad har en indbrudsalarm og en brandalarm til fælles med kroppens sanser?
Mål med faget:
- at forstå og få forklaring på naturvidenskabelige fænomener i vores hverdag
2 hurtige om faget
- Er du vild med stormester?
På SOSU skal du igennem forskellige opgaver, som er udviklet over Stor Mester konceptet. Opgaverne er med Pædagogisk Assistent og Social-og Sundheds perspektiv. - Kan du lide at samarbejde, lære nyt, være innovativ og se nye løsninger?
Du får en unik mulighed for at udvikle dine samarbejdsevner og blive endnu dygtigere til at se nye løsninger på opgaver
Mål med faget:
- At eleverne stifter bekendtskab med Social og Sundhedsuddannelserne og Pædagogisk Assistent uddannelsen
- At eleverne begynder at får forståelse for hvilke personlige og faglige evner de skal favne for, at kunne uddanne sig inden for området
- At eleverne udfordres på deres kreativitet, samarbejde og innovation
- At møde elever som allerede er i gang med uddannelserne
Sammen kan vi få 3 fede dage, med en masse grin og læring.
3 hurtige om faget
Her bliver du i stand til at forstå verden bedre!
De indgående fag samfundsfag, historie og erhvervsøkonomi udfordrer dig på din forståelse af verden.
- Krigens historie og krigens regler
- Erhvervsøkonomi i teori og praksis
- Samfundsfag – Her kan du undersøge, hvilke politikere du er enige med og finde ud af, hvordan du også er med til at påvirke, om Danmarks økonomi er god
Mål med faget:
- at opnå kendskab til centrale samfundsfaglige, historiske og økonomiske temaer
3 hurtige om faget
Her skal du have spændt skoene godt på og medbringe det gode humør.
Der er garanti for sved på panden og smil på læben.
- Boldspil
- Mountainbike
- Crosstraining
- Fitness
Mål med faget:
- at opnå fysisk aktivitet gennem leg, boldspil og alternative idrætsgrene